astuces plus bouger

5 tips om meer te bewegen

fr

Een nieuw jaar gaat vaak gepaard met een aantal goede voornemens, zoals stoppen met roken, minder televisiekijken en meer lezen of… meer bewegen. Allemaal gezonde besluiten, maar helaas is het niet altijd eenvoudig om die nieuwjaarresoluties waar te maken. Daarom geven we je een aantal tips om meer te bewegen. Zo maak je toch al een van je goede voornemens waar!

1.      Fietsen maar!

Laat om te beginnen je auto wat vaker aan de kant staan. Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch doen we het niet systematisch. Als je volgende keer in de wagen springt, denk dan twee keer na of je niet gewoon met de fiets kunt gaan. Fietsen heeft namelijk heel wat voordelen: je staat niet in de file, je bent in beweging én je hoeft er niet eens tijd voor vrij te maken! Laat je trouwens niet ontmoedigen door een tegenvaller zoals een gestolen fiets of een ongeval. Met een goede fietsverzekering ben je zo weer op weg naar een gezonder 2019!

2.      Het zit in de kleine dingen

Ook de tweede tip klinkt logisch, maar wordt vaak toch niet in de praktijk omgezet. Meer bewegen begint namelijk bij kleine dingen: neem de trap in plaats van de lift, parkeer je auto niet voor de deur, stap een bushalte vroeger af… Door er een gewoonte van te maken, ben je al snel meer in beweging zonder dat je er erg in hebt!

3.      Plan het in

Als je vraagt waarom mensen te weinig bewegen, is tijdsgebrek een veelvoorkomend excuus. Daarom is planning belangrijk. Zet je beweegmomentje vast in je agenda en hou je eraan. Op die manier heb je even me-time én ben je in beweging. Het zal niet altijd gemakkelijk zijn om de afspraak altijd na te komen, maar onthou dat het gevoel achteraf fantastisch is. Echt waar!

4.      Combinatie is key

Een andere manier om tijdsgebrek geen roet meer in het eten te laten strooien, is door te combineren. Zoek een activiteit die je samen kunt doen. Op die manier kun je meteen tijd maken voor die vriendin die je te weinig ziet of voor wat quality time met je lief… Zo vang je twee vliegen in één klap: je ziet elkaar wat vaker én je bent meteen in beweging. Bovendien is bewegen gemakkelijker vol te houden als je het niet alleen hoeft te doen.

5.      Meer bewegen? Dat telt

Motivatie nodig? Schaf je dan een stappenteller of een sporthorloge aan. Door je activiteit bij te houden, word je je er niet alleen bewuster van dat je wat meer moet bewegen. Het motiveert je bovendien om in actie te schieten. Die 10.000 stappen halen? Kom maar op met die uitdaging!