5 tips om te leren langlaufen als een pro

Een van de zwaarste sporten op de winterspelen is langlaufen, een duursport die je hele lichaam  traint en uithoudingsvermogen vergt. Toch kan iedereen met een goeie wandelconditie leren langlaufen – mits je de afstand en snelheid aanpast aan je eigen niveau. Bovendien is het een veilige wintersport, en kun je gemakkelijk leren langlaufen in België.exercising winter sports athlete skiing in scenic landscape Seiser Alm

Wat is langlaufen?

Bij het langlaufen beweeg je je op langlaufski’s door een vlak of licht hellend landschap op loipen; uitgezette routes in de sneeuw. De klassieke langlaufstijl, waarbij je ski’s parallel naast elkaar blijven, is de makkelijkste. Een beetje zoals wandelen, maar dan met ski’s onder je voeten en stokken in je handen. De vrije stijl is moeilijker en vermoeiender, en lijkt meer op schaatsen: je zet je ski’s in een V-vorm af naar buiten.

Tip 1: degelijke uitrusting

Gebruik langlaufski’s die passen bij de stijl, je lichaamslengte en gewicht. Voor de klassieke stijl neem je ski’s die 20 centimeter langer zijn dan je lengte; voor de vrije stijl 10 centimeter. Draag langlaufschoenen afgestemd op het bindsysteem. Gebruik stokken die op oksel- of schouderhoogte komen voor de klassieke techniek, en tot kin- tot neushoogte voor de vrije stijl. Zorg voor warme, beschermende, ademende kleding met voldoende bewegingsvrijheid.

Tip 2: fysieke voorbereiding

Kan je conditie een boost gebruiken? Ga dan vooraf stevig wandelen en traplopen. Of bereid je voor met cardiovasculaire oefeningen in de fitness – bij voorkeur op toestellen die je hele lichaam trainen.

Tip 3: lessen

Leren langlaufenNet zoals voor skiën of snowboarden neem je het best lessen om de basistechniek onder de knie te krijgen. Je instructeur heeft gegarandeerd tips om beter te leren langlaufen. Bekijk eventueel ook filmpjes op het internet.

Tip 4: to wax or not to wax

Langlaufski’s moet je regelmatig behandelen met was om het glijvermogen te verzekeren. Ben je bang dat je te snel glijdt of afdaalt? Draag dan no-wax ski’s. Die hebben een glijvlak met schubben of vellen voor meer grip.

Tip 5: langlaufen in de Ardennen

Ga oefenen in de Ardennen: dicht bij huis, voordelig en ideaal als je houdt van rust en natuur. Goede plekken om te langlaufen in de Ardennen zijn de Baraque Fraiture, Baraque Michel en Mont-Spinette. Denk eraan om vooraf op te zoeken welke pistes open zijn. En vergeet ook je skiverzekering niet …