Hoogteziekte voorkomen: do’s & don’ts

We reizen steeds vaker naar exotische bestemmingen, die meer dan eens in het hooggebergte gelegen zijn. Of je nu gaat bergbeklimmen of archeologische sites gaat bezoeken in de bergen, hoogteziekte loert altijd om de hoek. Deze tips om hoogteziekte te voorkomen komen vast van pas.

Bergbeklimmers: zo voorkom je hoogteziekte

Wat is hoogteziekte?

Hoogteziekte wordt veroorzaakt door een tekort aan zuurstof in het bloed. Wanneer je een berg beklimt, daalt de luchtdruk sterk. Daardoor bevat de lucht die je op grote hoogte inademt minder zuurstof. Hierdoor raakt de balans zuurstof-koolzuurgas verstoord. Het gevolg: hoogteziekte.

Wat zijn de symptomen van hoogteziekte?

Hoogteziekte kan bij gevoelige mensen optreden wanneer ze zich boven een hoogte van 2500 meter bevinden. De meeste mensen krijgen echter pas klachten vanaf 3500 meter. De milde symptomen van hoogteziekte zijn onder andere hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, slapeloosheid en een tintelend gevoel in de vingers. Heb je last van deze symptomen? Stijg dan niet verder, maar blijf enkele dagen op dezelfde hoogte zodat je lichaam zich kan aanpassen aan de hoogte. Dat doet het door extra rode bloedcellen aan te maken zodat het zuurstoftransport in je lichaam weer goed verloopt.

Ernstige symptomen van hoogteziekte zijn zware hoofdpijn, moeite met ademhalen, verlies van coördinatie, apathisch gedrag, blauwe lippen en zelfs bewusteloosheid. Het is mogelijk om te sterven door ernstige hoogteziekte, dus in geval van deze symptomen is onmiddellijk dalen de enige optie.

Hoogteziekte voorkomen: houd je aan deze preventiemaatregelen

Zo vermijd je hoogteziekte bij het klimmenDe beste manier om hoogteziekte te voorkomen is zo traag mogelijk te stijgen. Zo geef je je lichaam de kans zich aan te passen. Wie echter op vakantie gaat naar de Himalaya of gebergten in Zuid-Amerika, landt vaak met het vliegtuig op grote hoogte. In zo’n geval is de kans op hoogteziekte veel groter. Zelfs sommige skigebieden liggen boven de 2500 meter. Ook hier is de kans op hoogteziekte reëel.

Wie ouder is dan 55 jaar of wie een hart- of longaandoening heeft, wint het best eerst medisch advies in alvorens op vakantie te gaan naar een hooggelegen bestemming. In elk geval is het nodig om het rustig aan te doen zodat je lichaam aan de hoogte kan wennen. Bij aankomst op grote hoogte blijf je best drie dagen op dezelfde hoogte alvorens verder te reizen. Zwangere vrouwen dienen grote hoogtes sowieso te vermijden.

Advies voor reizigers op grote hoogte

Ben je op een hoogte van meer dan 3000 meter? Dan is het aangeraden om per dag niet meer dan 300 meter te stijgen en om de twee dagen twee nachten op dezelfde hoogte te verblijven. Door je lichaam de kans te geven om zich aan te passen, vermijd je de ergste symptomen van hoogteziekte. Stijg nooit verder wanneer je symptomen voelt. Het is ook aangeraden om veel water te drinken.

Bescherm jezelf met een reisverzekering

Of je nu hoge toppen in de Himalaya wil beklimmen of archeologische sites in de Andes gaat bezoeken, het gevaar van hoogteziekte loert altijd om de hoek. Een reisverzekering afsluiten is allesbehalve een overbodige luxe voor wie naar het hooggebergte reist. Wordt de hoogteziekte ernstig en moet je een dokter bezoeken of zelfs opgenomen worden in het ziekenhuis of zelfs gerepatrieerd worden, dan regelt je reisverzekering alles. Ontdek de verschillende reisverzekeringen voor individuele reizigers of gezinnen of de jaarformules en ga met een gerust hart op reis!