In slaap vallen achter het stuur: hoe te vermijden?

Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) veroorzaakt in slaap vallen achter het stuur nog altijd de meeste ongevallen op de weg. Zelfs meer dan drugs, alcohol of overdreven snelheid. Ongevallen door vermoeidheid kunnen een aantal oorzaken hebben, zoals te lang rijden, slecht slapen, te weinig slaap of stress. Wij sommen alvast op hoe je slaperigheid achter het stuur kunt vermijden.

In slaap vallen achter het stuur: zet de verwarming uit

Heb je het koud in de wagen? Hou je jas dan aan en zet de verwarming niet aan. Een (té) behaaglijke warmte kan er namelijk voor zorgen dat je nog vlugger in slaap valt achter het stuur.

In slaap vallen achter het stuur

Rij niet alleen

Het is altijd beter om een persoon naast je te hebben in de auto, vooral bij verre afstanden. Hij of zij kan na een aantal uren rijden het stuur van je overnemen. Daarnaast kan je passagier je waarschuwen als je moe begint te worden.

Vermijd ’s nachts rijden

Er mag dan al minder verkeer zijn ’s nachts, toch moet je ook dan goed uitkijken. In het nachtelijke donker verhoogt het risico op een ongeval.

Drink geen energiedranken

in slaap vallen achter het stuur

Gebruik geen koffie of energiedranken om wakker te blijven achter het stuur. Deze middeltjes werken slechts kortstondig en zijn bovendien ongezond. Ook sneller rijden, je raam opzetten of loeiharde muziek afspelen, zijn weinig effectieve oplossingen.

Las regelmatig een pauze in

Rij je al twee uur aan een stuk door? Las dan een pauze in. Parkeer je wagen en doe eventueel een dutje van ongeveer twintig minuten. Kort slapen is namelijk de beste manier om je batterijen weer op te laden. Slaap niet langer dan twintig minuten, want dan is het moeilijk om uit een diepe roes te komen en voel je je vaak nog vermoeider dan voordien.