Een jetlag voorkomen: hoe doe je dat?

Een reis gepland naar een ver en zonovergoten land? Mooi, dat heb je wel verdiend. Helaas krijg je na een lange vliegtuigreis meestal te maken met een jetlag. Hoe kun je dat voorkomen? Enkele tips!jetlag voorkomen

Wat is een jetlag precies?

Een jetlag is een gevreesd fenomeen: zowat 93 procent van de reizigers heeft er last van tijdens de eerste dagen na een vlucht tussen verschillende tijdszones. Het gaat om een verstoring van je slaap- en waakritme die zich uit in vermoeidheid en problemen met concentratie, inslapen en de spijsvertering. In extreme gevallen kun je zelfs agressief worden en last krijgen van desoriëntatie en geheugenverlies.

Reizen in de tijd

jetlag voorkomenAfhankelijk van het aantal tijdszones dat je passeert, zullen de symptomen van je jetlag erger of minder erg zijn. De kans op een jetleg is ook veel groter als je naar het oosten reist. Je vliegt dan zogezegd ‘tegen de tijd in’ met als gevolg dat je dag korter wordt. Vlieg je bijvoorbeeld naar China, dan heb je meer kans op een zware jetlag dan wanneer je naar de VS reist.

Tips om een jetlag te voorkomen

Een jetlag kun je nooit volledig uitsluiten, maar als je je biologische klok op voorhand al wat laat wennen aan de verandering van bioritme, zullen de symptomen best meevallen.

  • Pas je slaapritme een viertal dagen op voorhand aan: als je naar het westen reist, ga je het best elke avond een uurtje later slapen dan gewoonlijk. Vlieg je naar het oosten? Kruip dan vroeger onder de wol en sta ook vroeger op.
  • Ontspan je zo veel mogelijk zodat je zonder stress op reis kunt vertrekken. Je bagage inpakken doe je dus langzaam en ruim op tijd.
  • Vermijd alcohol en koffie, maar drink veel water.
  • Eet niet te veel op de luchthaven of tijdens de vlucht. Je spijsvertering gaat dan namelijk veel langzamer werken, wat voor extra problemen kan zorgen.
  • Stel je horloge of smartphone in op de nieuwe tijd zodra je aan boord van het vliegtuig bent.
  • Beweeg regelmatig. Probeer dus ook op het vliegtuig wat rond te lopen. Kan dat niet, doe dan al zittend enkele oefeningen om fit en actief te blijven.
  • Gebruik zeker géén slaapmiddelen. Die vergroten enkel het risico op vliegtuigtrombose.
  • Hou een neusspray bij de hand om te voorkomen dat je neusslijmvlies uitdroogt.