Praktische tips om jetlag te voorkomen

Na een lange vliegreis door verschillende tijdzones krijgen vele mensen last van jetlag. Dit is erg vervelend, want jetlag kan de eerste dagen van je vakantie een beetje in het water doen vallen. Je goed voorbereiden op je reis en je meteen aanpassen aan het nieuwe ritme zijn enkele van de vele manieren om de effecten van jetlag te voorkomen of te verminderen.

De symptomen van jetlag

Wie naar Amerika, Azië of Oceanië wil reizen, zal tijdens een lange vlucht verschillende tijdzones doorkruisen. Door de grote tijdsverschillen raakt je biologische klok ontregeld. Zo denkt je lichaam bijvoorbeeld dat het avond is, terwijl het in het land van bestemming nog maar middag is. Je lichaam raakt in de war en je krijgt last van een ontregeld bioritme: jetlag. Dit uit zich onder andere in slaapproblemen, vermoeidheid, verminderde concentratie, duizeligheid, spijsverteringsproblemen enzovoort.

jetlag voorkomen

Jetlag voorkomen door je slaappatroon aan te passen

Wie naar het oosten vliegt, zal er vaker last van hebben. Helaas heeft elke reis ook een terugreis, dus ook wanneer je richting Amerika vliegt, kan je bij de terugreis last hebben van jetlag. Door je voor te bereiden op je reis doorheen verschillende tijdzones kan je het effect ervan verminderen. Begin enkele dagen voor vertrek je slaappatroon aan te passen. Ga wat vroeger slapen als je naar het oosten gaat reizen en ga wat later naar bed ter voorbereiding op een westelijke reis. Zo lijkt het tijdsverschil alvast wat minder groot. Je bouwt best op met een half uur per dag.

Handige anti-jetlag tips

Wanneer je op je bestemming aankomt, is het belangrijk om niet toe te geven aan de vermoeidheid van de jetlag. Houd je meteen aan de plaatselijke tijd en slaap op de normale tijdstippen! Je komt het gemakkelijkst in het nieuwe ritme door veel buiten te zijn: natuurlijk licht helpt immers om de biologische klok van je lichaam te regelen.

Bovenstaande aanbevelingen zorgen ervoor dat je bioritme zo snel mogelijk weer goed geregeld is. Maar ook andere factoren kunnen een grote rol spelen in hoeveel last je hebt van jetlag. Met deze tips voel je je zeker een stuk beter!

  • Beperk stress op voorhand door bijvoorbeeld goed op tijd te beginnen met inpakken. Wie ontspannen op reis vertrekt heeft minder kans op jetlag.
  • Drink geen koffie of alcohol op het vliegtuig, deze drogen je lichaam uit. Veel water drinken zal helpen om je frisser te voelen.
  • Probeer ook tijdens de vlucht je slaapritme aan te houden. Gebruik oordopjes en een masker voor de ogen.
  • Zorg dat je eerste dagen na elke vlucht niet te druk zijn, zodat je wat kan bekomen. Wie overdag vliegt, zal ook minder last hebben van jetlag.
  • Let op met slaappillen. Bij sommige mensen helpen deze goed, bij anderen verergeren ze juist het probleem.

Met de hulp van Allianz Global Assistance kan je alvast voor, tijdens en na je reis op beide oren slapen, zodat jij ten volle van je reis kan genieten.