Sporten met astma: veilig de skipiste op

Wie last heeft van inspanningsastma ervaart kortademigheid en een benauwd gevoel tijdens het sporten. Vaak verergeren de symptomen zelfs wanneer je als astmapatiënt sport in koude, droge lucht. Betekent dat dat sporten en astma niet samengaan? Niet noodzakelijk. Maar of je met astma de skipiste veilig op kunt, is dan weer een andere vraag …

Sporten met astma

Wat is inspanningsastma?

Soms lokken intensieve inspanningen een astma-aanval op. Met name sporten in een omgeving waar de lucht koud en droog is, kan inspanningsastma in de hand werken. De symptomen zijn  kortademigheid, hoestbuien, een piepende ademhaling en benauwdheid. Inspanningsastma kan iedereen overkomen: astmapatiënten en niet-astmapatiënten, kinderen en volwassenen, sporters en niet-sporters …

Sporten met astma

Sporten met astma is niet evident, maar zeker mogelijk en zelfs aan te raden. Cruciaal is dat je als astmapatiënt weet wat je mogelijkheden zijn en waar je fysieke grenzen liggen. Als je verantwoord wil sporten met astma, is het aangeraden omdat onder deskundige medische begeleiding te doen.

Welke sporten beoefenen als astmapatiënt?

Sporten met astma

Als je je uithoudingsvermogen nauwlettend in de gaten houdt (of je inspanningen laat monitoren door een begeleider) en erop let dat je niet in het rood gaat, behoort sporten met astma dus zeker tot de mogelijkheden. Enkele aanraders:

  • Alle sporten die je in een warme, vochtige omgeving kunt beoefenen, zoals zwemmen of waterpolo.
  • Niet-intensieve sporten waarbij je tussendoor adempauzes kunt nemen, zoals badminton, golf of handbal.

Skiën doe je meestal in koude, droge lucht en is daarom geen evidente sport voor astmapatiënten. Maar zoals voor wel meer dingen, geldt ook hier: waar een wil is, is een weg. Wil je toch de skipiste op? Of leren langlaufen? Bereid je dan goed voor:

  • Bouw je inspanningen geleidelijk op.
  • Werk voor je skivakantie al aan je conditie.
  • Leer de signalen herkennen die aangeven dat je je grens hebt bereikt.
  • Doe een uitgebreide warming-up voor elke inspanning.
  • Bespreek je plannen met je huisarts: hij of zij kan de nodige geneesmiddelen voorschrijven en tips geven.