Wat te doen bij verloren bagage?

Het is de nachtmerrie van iedereen die op reis gaat met het vliegtuig: verloren bagage. Wereldwijd gaan er dagelijks duizenden koffers en trolleys verloren in luchthavens. Wat kun je doen als het jou overkomt?Verloren bagage

Verloren bagage komt meestal terecht

Laat ons beginnen met het goede nieuws: heel wat verloren gewaande bagage komt uiteindelijk nog terecht, zij het met enkele uren of dagen vertraging. Bagage wordt officieel als definitief verloren beschouwd na 21 dagen. Duikt ze eerder op, dan zal ze je gratis achterna gestuurd worden. Als je merkt dat je je bagage verloren bent, moet je eerst  en vooral aangifte doen. Nadien kun je ook een schadevergoeding aanvragen.

Aangifte doen van je verloren bagage

Als je zeker bent dat je bagage niet aangekomen is, dan moet je je melden aan de balie van de bagagedienst van de luchthaven of de luchtvaartmaatschappij. Daar moet je een PIR-formulier (Property Irregularity Report) invullen. Op basis van dit document zal de maatschappij je bagage traceren. In heel wat gevallen wordt de bagage binnen de 48 uur teruggevonden.

Strikt noodzakelijke aankopen

Verloren bagage Als je het verlies van je bagage meldt, zullen sommige luchtvaartmaatschappijen je meteen ook een tasje met onontbeerlijke verzorgingsproducten meegeven. Een andere mogelijkheid is dat ze tussenkomen in de aankoop van toiletartikelen en kledij. Dat is niet het geval als je op de terugweg naar huis bent.

Heb je onze multirisicoverzekering?  Dan komt Allianz Global Assistance bij laattijdige aflevering van het reisgoed tot 250 euro tussen voor de kosten van strikt noodzakelijke aankopen.

Vraag een schadevergoeding aan

Heb je je bagage na 21 dagen nog steeds niet terug, dan kun je bij de luchtvaartmaatschappij een aanvraag tot schadevergoeding indienen. Per verloren stuk bagage kun je aanspraak maken op een schadevergoeding tot 1.100 euro. Meer informatie over de procedure vind je op de site van de FOD Economie.