Vlucht vertraagd: wat te doen?

Als je ooit een reality-televisieprogramma zag over ‘het leven zoals het is’ op de luchthaven, dan weet je: mensen reageren soms schokkend hard en vol onbegrip op vluchtvertragingen. Trap zelf niet in de val van de machteloosheid en de instinctieve, vaak overdreven reactie die je op zo’n moment voelt opborrelen. Wat je dan wél kunt doen wanneer je vlucht vertraagd is? Opties te over.

vol retardé

Reizen: het onverwachte hoort erbij

Wie reist, treedt altijd een beetje het avontuur tegemoet. Want zelfs als je voor een all-invakantie kiest waarbij de vlucht, het hotel en zelfs de uitstapjes vooraf vastgelegd zijn, kunnen er altijd onvoorziene omstandigheden opduiken. De reisleider zegt af wegens ziekte, je taxi naar de luchthaven staat in de file, of … je vlucht heeft vertraging opgelopen. Overmacht is niemands schuld. Je kunt je dus maar beter zo snel mogelijk neerleggen bij de situatie.

Vlucht vertraagd? Vraag informatie

retard de vol

De eerste reflex die we allemaal hebben bij een vertraagde vlucht, is ongetwijfeld: op zoek gaan naar informatie. Hoe lang duurt de vertraging? Wat als we vandaag niet meer op onze bestemming geraken? Logische vragen, die je natuurlijk het liefst snel beantwoord ziet. De luchtvaartmaatschappij zal ongetwijfeld haar best doen om je gedetailleerd te informeren. Vanaf een vertraging van meer dan twee uur is ze zelfs verplicht om schriftelijke informatie te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een folder.

 

Recht op bijstand?

Als passagier heb je recht op bijstand wanneer je vlucht meer dan twee uur vertraagd is:

  • Gaat het om een vlucht van meer dan 1500 km binnen de EU, dan moet de vertraging ten minste 3 uur bedragen. Dat geldt ook voor vluchten tussen de 1500 en 3500 km, naar een bestemming buiten de EU.
  • Voor een vlucht van meer dan 3500 km naar een bestemming buiten de EU, geldt dat de vertraging minstens 4 uur moet duren alvorens je recht hebt op bijstand.

In die gevallen is de luchtvaartmaatschappij verplicht om haar passagiers bijstand te bieden in de vorm van maaltijden, verfrissingen en twee telefoongesprekken (of mails).

Wordt het vertrek uitgesteld tot de volgende dag? Dan moet de luchtvaartmaatschappij een overnachting in een hotel voorzien, inclusief vervoer van en naar de luchthaven.