koersfiets

Voor het eerst op de koersfiets? 4 veelgemaakte beginnersfouten

Frans

Kocht je onlangs een koersfiets en trek je er voor het eerst op uit? Zelfs als je fiets perfect past bij je lichaamsbouw en -houding, kan dat wat onwennig aanvoelen. Elke beginner maakt fouten, maar wij helpen je om ze te vermijden.

1.      Een slechte houding op de koersfiets

Je zit helemaal anders op een koersfiets dan op een gewone fiets. Een verkeerde houding kan blessures veroorzaken, dus het is bijzonder belangrijk dat je je fiets goed laat afstellen. Denk maar aan de hoogte van je zadel en de afstand tot je stuur. Let er daarnaast op dat je ontspannen op je koersfiets zit: rijd je bijvoorbeeld met gestrekte armen, dan krijg je snel spierpijn.

2.      Te snel en te ver fietsen

Waarschijnlijk vlieg je er graag meteen in, maar je pakt het toch beter rustig aan. Stippel een korte, vlakke rit uit van zo’n dertig kilometer om te wennen aan de fietspositie, klikpedalen en versnellingen. Kies daarbij een tempo dat je makkelijk aankunt en bouw rustig op. Zo beleef je meer plezier aan je koersfiets.

3.      Te hard remmen

Wees extra alert en gebruik je voor- en achterrem tegelijk als je snel moet stoppen. Verplaats je gewicht daarbij naar achter, zodat je zeker niet over je stuur tuimelt. Wil je gewoon wat trager rijden, dan volstaat een van de twee remmen. Een gouden tip: hou het extra veilig met een fietsbel (en een helm)!

4.      Te weinig eten of drinken

Krijg je een hongerklop, dan geraak je nog amper vooruit. Eet en drink dus op tijd, ook al lijkt dat niet nodig. Daar zondigen zelfs ervaren fietsers tegen. Drink elk uur een halve liter water of sportdrank en eet een koolhydraatrijke snack, zoals een banaan of energiereep.

Met een gerust hart onderweg

Investeer je in een koersfiets, dan is een fietsverzekering geen overbodige luxe. Bij Allianz vind je er een op jouw maat. Bereken eenvoudig je verzekeringspremie.