Waarom fietsen gezond voor je is

fr

Twijfel je soms tussen de fiets en de auto, omdat het slecht weer is of omdat je een beetje lui bent? Ga volgende keer toch maar resoluut voor de fiets! Fietsen is namelijk niet alleen een aangename manier om je te verplaatsen; het is ook nog eens erg goed voor je gezondheid. Waarom fietsen gezond is? Alle redenen op een rijtje …

Meer spieren en een betere vetverbranding

Fietsen zorgt niet alleen voor een vlottere spijsvertering en een betere vetverbranding, maar ook voor de opbouw van spiermassa. Door de toename van actieve spieren, zul je ook nog vet verbranden na het fietsen. Zo verlies je dus gemakkelijk een aantal kilootjes en voel je je beter in je vel. Bovendien is fietsen niet zo belastend als lopen, waardoor je minder snel last hebt van blessures of pijnlijke gewrichten.

Minder ziektes

Fietsen verbetert niet alleen je algemene weerstand, maar verlaagt ook een te hoge cholesterol en gaat diabetes type 2 tegen. Omdat de beweging zorgt voor een betere bloeddoorstroming, vermindert ze de kans op hart- en vaatziektes. Verder is fietsen goed tegen bepaalde vormen van kanker en voorkomt het een tekort aan vitamine D.

Beter slapen

Omdat je tijdens het fietsen veel in de buitenlucht vertoeft en dus veel daglicht opneemt, is het voor je lichaam eenvoudiger om je dag- en nachtritme te bepalen. Hierdoor zal je bioritme verbeteren, waardoor je gemakkelijker in slaap valt en ook veel dieper slaapt.

Fietsen is gezond voor je geest

Tijdens het fietsen heb je de tijd om even tot jezelf te komen, waardoor het de stress vermindert. Dit zorgt niet alleen voor een heldere geest, maar ook voor een betere concentratie. Bovendien leidt fietsen ertoe dat je hersenactiviteit toeneemt met 15%. Hierdoor gaat ook je geheugen erop vooruit en ben je scherper van geest.